Termeni generali:

  • Societate (,,Entitate”, ,,Creditor”, ,,FLEX FINANCIAL”, „Noi”) - organizație de creditare nebancară cu sediul în mun. Chişinău, str. Alba Iulia, 89, of. 150, înregistrată la Agenţia Servicii Publice la data de 07.10.2022, cu numărul de identificare de stat: 1022600043006, înregistrată la data de 07.12.2022 în Registrul organizațiilor de creditare nebancară autorizate al Comisiei Naționale a Pieței Financiare cu numărul: 193;
  • Organizație de creditare nebancară – societate pe acțiuni sau societate cu răspundere limitată, care desfășoară cu titlu profesional doar activitățile prevăzute la art. 8 alin. (2) Legii nr. 1 din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară;
  • Oficiu secundar – unitate structurală internă a organizaţiei de creditare nebancară, situată în afara sediului central, care nu este sucursală, nu are bilanţ separat şi desfăşoară unele sau toate activităţile organizaţiei de creditare nebancară conform regulamentului intern aprobat în acest sens;
  • Autoritatea de supraveghere a organizațiilor de creditare nebancară – Banca Națională a Moldovei;
  • Autoritatea de supraveghere privind respectarea legislației cu privire la contractele de credit pentru consumatori - Comisia Națională a Pieței Financiare;
  • Creditor – partea, care în temeiul contractului de credit nebancar acordă sau se angajează să acorde credite în exercițiul activității sale comerciale ori profesionale Clientului;
  • Client – persoană fizică, care beneficiază sau a beneficiat de serviciile organizației de creditare nebancară ori persoană cu care organizația de creditare nebancară a negociat prestarea serviciilor de creditare nebancară, chiar dacă prestarea respectivă nu a avut loc;
  • Consumator – persoană fizică, care intenționează să comande ori să procure sau care comandă, procură ori folosește produse şi servicii pentru necesități nelegate de activitatea de antreprenor sau cea profesională;
  • Beneficiar efectiv – persoană fizică, care deţine sau controlează în ultimă instanță, direct sau indirect, dreptul de proprietate sau control în capitalul social sau drepturile de vot ale organizației de creditare nebancară sau al creditului nebancar acordat de Creditor;
  • Bonitatea (solvabilitatea) beneficiarului serviciului financiar - starea financiară a persoanei fizice, care se caracterizează prin capacitatea lui de a-și executa obligațiile de plată pe măsură scadenței termenului de plată;
  • Evaluarea bonității unui Client - evaluarea capacității Clientului de a-și asuma o anumită obligație în temeiul contractului de credit, pe care Clientul ar putea să o onoreze împreună cu obligațiile de credit/ împrumut deja asumate;
  • Credit – angajament de a acorda bani ca împrumut cu condiția rambursării acestora, a plății dobânzii și/sau a altor plăți aferente, de a prelungi termenul de rambursare a datoriei și/sau angajament de a achiziționa o creanță sau alte drepturi, de a efectua o plată de către organizația de creditare nebancară;
  • Contract de credit – contract, prin care un creditor acordă sau se angajează să acorde unui consumator un credit sub forma de amânare la plată, împrumut sau alte facilități similare, cu excepția contractului pentru prestarea de servicii în mod continuu sau pentru furnizarea de bunuri de același fel, atunci cînd consumatorul plătește pentru acestea în rate, pe toată durata furnizării lor;
  • Creditarea responsabilă - activitatea de creditare, în cadrul căreia Societatea efectuează o evaluare a bonității Clientului, nu își asumă un risc ridicat de credit, nu permite Clientului să își asume, în temeiul contractelor de credit, obligații financiare, care excedează capacitatea sa financiară de rambursare și nu contribuie la acumularea rapidă a gradului de îndatorare a consumatorilor;
  • Comision de analiză dosar (comision de analiză) – comisionul, ce se percepe pentru serviciile prestate de Creditor în vederea analizei Cererii de credit și doar în cazul acordării Creditului. Comisionul de analiză este datorat integral de către Client la data semnării contractului de credit nebancar, însă Clientul are dreptul de a alege modalitatea de plată a Comisionului de analiză, plată integrală la data semnării contractului sau amânată fără costuri și achitată la data rambursării dobânzii și principalului;
  • Costul total al creditului pentru consumatori – toate costurile, inclusiv dobânda, comisioanele, taxele şi orice alt tip de costuri, pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de credit şi care sînt cunoscute de creditor;
  • Dobânda anuală efectivă („DAE”) - costul total al creditului pentru consumator exprimat ca procent anual din valoarea totală a creditului, cu excepția costurilor suportate de către consumator pentru nerespectarea oricăruia dintre angajamentele stabilite prin contractul de credit şi a altor costuri în afără preţului de achiziţie, pe care, pentru achiziţii de bunuri şi servicii, este obligat să îl plătească, indiferent dacă tranzacţia este efectuată în numerar sau pe credit. Costurile administrării unui cont, care înregistrează atît operaţiuni de plată, cît şi trageri, costuri de utilizare a unui mijloc de plată atît pentru operaţiuni de plată, cît şi pentru trageri, precum şi alte costuri privind operaţiuni de plată, sînt incluse în costul total al creditului către consumator, cu excepţia cazului în care deschiderea contului este opţională, iar costurile contului au fost indicate clar şi separat în contractul de credit sau în orice alt contract încheiat cu consumatorul;
  • Rata lunară/ zilnică a creditului – rata, ce se calculează pe baza formulei anuității și include corpul creditului și dobânda calculată utilizând rata dobânzii contractuale definită la nivel de produs, cât și comision după caz;
  • Durata creditului - termenul de utilizare a creditului acordat este exprimat în luni/zile și nu poate depăși perioada de 5 ani;
  • Sistemul software Flex Financial - sistemul operațional de procesare, înregistrare, acordare, colectare rate și de monitorizare a creditele acordate. Aici sunt documentate și validate toate informațiile obținute și analizate în procesul de creditare precum și toate informațiile legate de trageri, încasări de rate, orice alte tipuri de încasări aferente creditelor acordate;
  • Sistemul informatic – sistem de gestionare a informațiilor în cadrul Societății împreună cu resursele organizaționale relevante, cum ar fi resursele informaționale, resursele umane, structurile organizatorice;
  • Venituri confirmate – veniturile efectiv încasate, ce pot fi confirmate documentar din surse oficiale deținute de autorități publice, bănci, societăți financiare nebancare și/sau birouri istoriilor de credit, inclusiv remitențele, care pot fi confirmate documentar, precum și veniturile confirmate în baza documentelor primare cu regim special, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 294/1998 cu privire la executarea Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 406-II/1997;
  • Raportul dintre serviciul datoriei și venituri („Grad de îndatorare”, „RSDV”) – raportul dintre serviciul datoriei și venitul mediu al consumatorului, exprimat în procente;
  • Serviciul datoriei – valoarea costurilor lunare de deservire a datoriei totale a consumatorului;
  • Venitul mediu al Clientului - venitul net mediu lunar al Clientului, utilizat la determinarea bonității acestuia la depunerea Cererii de credit;
  • Venitul mediu lunar - media aritmetică a sumei veniturilor primite de client (beneficiarul serviciului financiar) din diverse surse pentru o perioadă egală cu 12 luni calendaristice anterioare depunerii cererii de credit;
  • Date cu caracter personal - orice informație referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă (subiect al datelor cu caracter personal). Persoana identificabilă este persoana, care poate fi identificată, direct sau indirect, prin referire la un număr de identificare sau la unul ori mai multe elemente specifice identității sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale;
  • Prelucrarea datelor cu caracter personal – orice operațiune sau serie de operațiuni, care se efectuează asupra datelor cu caracter personal prin mijloace automatizate sau neautomatizate, cum ar fi colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, păstrarea, restabilirea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvăluirea prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alăturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea;
  • Prelucrarea automată a datelor cu caracter personal - prelucrarea datelor cu caracter personal cu ajutorul echipamentelor informatice;
  • Stocarea datelor cu caracter personal - păstrarea datelor cu caracter personal cu privire la orice deținător;
  • Distribuirea de date cu caracter personal - acțiuni menite să dezvăluie date cu caracter personal unui cerc nedeterminat de persoane;
  • Furnizarea de date cu caracter personal - acțiuni menite să dezvăluie date cu caracter personal unei anumite persoane sau unui anumit cerc de persoane;
  • Blocarea datelor cu caracter personal - încetarea temporară a prelucrării datelor cu caracter personal (cu excepția cazului în care este necesară precizarea datelor cu caracter personal);
  • Distrugerea datelor cu caracter personal - acțiuni, prin care devine imposibilă restabilirea conținutului datelor cu caracter personal în sistemul informatic al datelor cu caracter personal și / sau ca urmare a distrugerii purtătorilor materiali de date cu caracter personal;
  • Depersonalizarea datelor cu caracter personal - modificarea datelor cu caracter personal astfel încît detaliile privind circumstanţele personale sau materiale să nu mai permită atribuirea acestora unei persoane fizice identificate sau identificabile ori să permită atribuirea doar în condiţiile unei investigaţii, care necesită cheltuieli disproporţionate de timp, mijloace şi forţă de muncă;
  • Sistem de informații cu caracter personal - un set de baze de date interconectate, care asigură prelucrarea tehnologiilor informaționale și a mijloacelor, metodelor și a personalului tehnic;
  • Operator - persoana fizică sau persoana juridică de drept public sau de drept privat, inclusiv autoritatea publică, orice altă instituție ori organizație care, în mod individual sau împreună cu altele, stabilește scopurile și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal prevăzute în mod expres de legislația în vigoare;
  • Împuternicit al Operatorului - o terță parte, care prelucrează datele cu caracter personal la solicitarea Societății, având în vedere faptul că O.C.N. ”FLEX FINANCIAL” S.R.L. a definit strict scopul și metodele de procesare, și a verificat dacă aceasta îndeplinește cerințele legislației;
  • Persoana vizată - orice persoană fizică vie, care este identificată sau identificabilă, prin intermediul datelor cu caracter personal prelucrate;
  • Subiect al istoriei de credit – persoană fizică, inclusiv întreprinzător individual, sau persoană juridică care solicită un credit sau este parte a contractului de credit, precum și persoana care garantează executarea obligațiilor contractuale (fidejusorul, debitorul ipotecar/gajist, garantul ipotecar), în privinţa căreia se formează istoria de credit;
  • Birou al istoriilor de credit - persoană juridică de drept privat constituită sub formă de societate cu răspundere limitată sau de societate pe acțiuni, înregistrată conform legislației, care prestează, în conformitate cu prezenta lege, servicii de formare, prelucrare şi păstrare a istoriilor de credit, precum şi de prezentare a rapoartelor de credit, şi servicii aferente;
  • Externalizare – transmitere de către biroul istoriilor de credit a funcțiilor de formare, prelucrare și păstrare a istoriilor de credit, precum și de prezentare a rapoartelor de credit și de prestare a serviciilor aferente, către un alt birou al istoriilor de credit din Republica Moldova;
  • Istorie de credit - informație al cărei conținut este determinat de lege şi care caracterizează executarea de către debitor a obligațiilor asumate prin contractul de credit şi se păstrează la biroul istoriilor de credit;
  • Bază de date a biroului istoriilor de credit - resursele informaționale ale biroului istoriilor de credit, bazate pe sistemele şi procesele informaționale, care corespund cerințelor legislației;
  • Prelucrarea istoriei de credit – orice operațiune sau serie de operațiuni, care se efectuează asupra informațiilor conținute în istoria de credit, cum ar fi colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, păstrarea, restabilirea, adaptarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvăluirea prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alăturarea ori combinarea, blocarea, ștergerea sau distrugerea;
  • Participanți la schimbul informațional - subiecții istoriilor de credit, sursele de formare a istoriilor de credit, birourile istoriilor de credit, utilizatorii istoriilor de credit;
  • Raport de credit – document, ce conține informații care fac parte din istoria de credit şi pe care biroul istoriilor de credit îl prezintă, la cererea utilizatorului istoriei de credit şi a altor persoane abilitate, conform prezentei legi, cu dreptul de a primi informația menționată;
  • Petiție – o expunere scrisă adresată Societății de o persoană (Petiționar/Client) sau de un grup de persoane, în care se formulează o cerere, o revendicare, un punct de vedere, se contestă activitatea sau actele Creditorului sau nesoluționarea în termenul stabilit a unei cereri de către aceasta;
  • Reclamație – o declarație /adresare în formă scrisă sau în formă electronică, susținută sau nu de documente probatorii, înaintată Societății, prin care aceasta este informată despre o posibilă încălcare a intereselor și a drepturilor Clientului sau a actelor normative, care protejează interesele consumatorilor;
  • Notificare (sesizare) - o comunicare scrisă sau în formă electronică adresată Societății de o persoană (Petiționar/Client), susținută sau nu de documente probatorii, înaintată Societății, în scopul de a o informa că un fapt sau un act juridic a fost îndeplinit sau urmează să fie îndeplinit; poziția acestuia într-o anumită problemă;
  • Pretenție - cerere, revendicare în formă verbală sau scrisă, înaintată prin orice mijloace de comunicare prevăzute de legislație, a unui drept de către o persoană (Petiționar/Client);
  • Persoană responsabilă – angajatul Societății, desemnat pentru soluționarea petiției şi/sau transmiterea acesteia cu concluzia sa spre examinare conducătorului acesteia.